Skattekontot är ett konto som Skatteverket upprättar för varje skattskyldiga person. Alla som betalar skatt och andra avgifter har med andra ord sitt egna skattekonto.
Alla händelser redovisas på skattekontot vilket innebär att alla skatteinbetalningar, preliminära skatteuträkningar och slutskattebesked visas här. För privatpersoner så används skattekontot mestadels för att deklarationen då företaget du jobbar för ser till så att skatten dras av. Om du däremot är egenföretagare är det du själv som gör inbetalningar.
Den 12:e varje månad får du ett kontoutdrag från Skatteverket som visar alla beslut de tagit gällande exempelvis moms och arbetsgivaravgifter.
Registrera ett skattekonto
Alla som behöver betala någon form av skatt till Skatteverket får automatiskt ett skattekonto och är ingenting som du själv behöver göra.
Ränta
Varje dag så räknas ränta på ditt skattekonto. Tidigare så kunde man få intäktsränta på ditt saldo men efter 1 januari 2017 så är den här räntan satt till 0%. Det var vanligare förut att man använder det som ett extra sparkonto men det är givetvis ett dåligt alternativ.
Hantera ditt skattekonto
Via Skatteverket kan du logga in på ditt skattekonto (med bland annat BankID) för att kunna göra flera saker:
- Anmäla ditt bankkonto för utbetalningar
- Se ditt aktuella saldo
- Se dina bokförda och kommande transaktioner
- Begära utbetalningar
Som inloggad kan du även begära ombud ifall du har någon som sköter om din ekonomi och som du vill ska hantera ditt skattekonto och deklarationer. Som egen företagare har du dessutom tillgång till flera andra e-tjänster om företaget är registrerat via Bolagsverket.