Privatekonomi

10 bästa bankerna i Sverige för privatpersoner 2024

Topplista banker
Skriven av Axel Hansson
Den här artikeln kan innehålla uppmärkta sponsrade länkar. Läs mer här om vår annonspolicy.

Vad gör en bank populär och vilken bank anses ha nöjdast kunder? Enligt årets undersökning av SKI Bank 2024 har vi svaret. Med en branschstandard på 69,0 indexenheter ser vi vilka av de vanligaste bankerna som ligger i framkant och hur kundnöjdheten har förändrats jämfört med föregående år.

Här presenterar vi både (enligt SKI) den bästa banken i Sverige samt information om deras sparkonton.

Ökad kundnöjdhet och ekonomisk optimism

Under 2024 har kundnöjdheten inom bankbranschen nått nivåer som inte setts på ett decennium. Efter en period av ekonomisk osäkerhet anas nu optimism, med sjunkande inflation, räntesänkningar och en återhämtad ekonomisk utveckling som bidragande faktorer.
Kunderna ger generellt högre betyg till sina banker, och det är främst kunderna till de stora bankerna som har blivit nöjdare. Detta kan vara lite tvärtemot vad många förväntat sig, då storbanker ofta förknippas med något negativt. Bättre digitala tjänster, effektiv hantering av bedrägerier och stärkta personliga relationer ligger bakom uppgången i kundnöjdhet.

Det är dock värt att notera att inte alla kunder är lika nöjda. Småföretagare och kunder med begränsade ekonomiska resurser är generellt sett mer kritiska. De använder banken främst för vardagliga transaktioner som betalningar och överföringar och ser kanske ingen förbättring utan bara ökade kostnader.

Utvärdera bankerna

Vår lista är endast en vägledning, och om en bank verkar intressant bör du se över dina behov eftersom varje bank skiljer sig i tjänster och utbud.

  • Hur ofta betalar du dina räkningar?
  • Reser du mycket eller vill du att banken ska ha ett bankkontor i din stad?

Du kan också kontrollera deras villkor och ansvar, till exempel hur lång tid en överföring mellan banker tar och vilket ansvar banken har när en betalning inte går igenom i tid. Många banker erbjuder också paketlösningar, och vissa avgifter kan sänkas om du i utbyte har ett större engagemang i banken med försäkringar, fonder och sparande.
För dig som är intresserad av sparande finns det fler möjligheter än dessa banker, till exempel genom aktiehandel.

Engagemanget blir ännu viktigare om du har ett bostadslån i den gamla banken och funderar på att byta för att få den bästa möjliga räntan. Här är det också viktigt att granska bankerna i detalj, då det skiljer sig mycket i hur mycket man faktiskt får låna från bank till bank.

Vad baseras indexet på?

Indexet över bankerna är hämtat från SKI där kundnöjdheten undersöks genom tre frågor:

  • ”Hur nöjd är du med din bank?”
  • ”I vilken mån anser du att din bank uppfyller dina förväntningar?”
  • ”Tänk dig ett bolag som är perfekt i alla avseenden. Hur nära eller långt ifrån ett sådant perfekt bolag upplever du att din bank är?”

I denna lista presenteras bankerna i kundnöjdhetsindexet med de bästa svenska bankerna först. Det är alltid viktigt att jämföra banker innan man gör ett val, så även om indexet är en bra måttstock är det kanske inte det definitiva svaret för dig.

Bästa banken för privatpersoner 2024

 BankKundnöjdhet
Sparbankerna75,1
Länsförsäkringar Bank73,3
ICA Banken72,5
Skandia72,5
Handelsbanken69,9
Danske Bank69,6
Branschen69,0
Nordea68,5
SEB67,5
Swedbank66,8
Övriga banker65,4

Vi ser att förtroendet för bankerna har ökat under 2024 jämfört med föregående år. Det är också värt att notera att alla aktörer utom en har fått högre betyg jämfört med föregående år, och ingen aktör har ett index under 65. Detta visar att den generella nöjdheten bland landets privatkunder ligger på en tydligt godkänd nivå.

Förbättringar inom branschen

De stora bankerna har påtagligt förbättrat sin kundnöjdhet, medan lokala och nischade aktörer har legat still eller tappat. Bättre digitala tjänster, effektiv hantering av bedrägerier och stärkta personliga relationer har bidragit till uppgången.

Bedrägerier och bankernas hantering

Studien visar att cirka 1 av 10 kunder har blivit utsatt för någon form av bedrägeri. Trots detta ger kunderna bankerna godkänt för hur dessa situationer hanterats. Samtidigt upplever många kunder en bristande kunskap om hur de bör agera vid ett bedrägeriförsök. Detta är ett område som behöver adresseras framåt, där bankerna spelar en nyckelroll i att stärka information och utbildning för att öka kundernas trygghet.

Hållbarhet allt viktigare

Betydelsen av hållbarhet och samhällsansvar växer, särskilt i vissa kundsegment. För stora företag har bankens hållbarhetsprofil stor betydelse, liksom för kunder med flera engagemang hos sin bank. Dessa är också segment där kunderna är mer nöjda.

Allt fler kunder ger sin bank ett hållbarhetsbetyg, istället för att svara ”vet ej”. Det är därför rimligt att anta att förväntningarna på branschens hållbarhetsarbete kommer att öka. Relevant och förtroendeingivande kommunikation kring hållbarhetsfrågor blir därför avgörande för att attrahera och behålla kunder framöver.

AI och kundupplevelsen

Digitala tjänster är numera en självklarhet och kundernas första val. En stabil digital basfunktionalitet är en hygienfaktor och den svenska bankkunden är överlag mycket nöjd med både internetbank och bankapp. Däremot finns det mycket mer att önska av de AI-assistenter som flera aktörer nu erbjuder. Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem.

Även om AI-tjänster är lätta att använda är de fortfarande långt ifrån att kunna möta kundernas behov. De AI-baserade ”bottar” som finns idag upplevs snarare som besvärande än värdeskapande och driver frustration och missnöje hos kunder som vill ha hjälp. Det finns fortfarande ett stort gap mellan retoriken kring artificiell intelligens och vad som faktiskt levereras, och detta gäller inte bara inom bankbranschen.

Jämför bankerna

Sparbankerna (75,1)

Sparbankernas Riksförbund är inte en enskild bank utan en organisation som representerar flera av landets sparbanker och bankaktiebolag. Idag står Sparbankernas Riksförbund för 59 banker som sträcker sig från Skurup till Kiruna med hundratals kontor.

Sparbankerna rankas högst bland privatkunderna och företagskunderna, och deras starka lokala förankring och personliga service uppskattas av kunderna.

Information

Prislista

Bankkort250 kr/år
Uttag0 kr
Övertrasseringsavgift105 kr
Övertrasseringsränta12,35%
Påminnelseavgift60 kr
Inkassoavgift160 kr

Länsförsäkringar Bank (73,3)

Länsförsäkringar Bank grundades 1996 som ett dotterbolag till Länsförsäkringar AB och är ett svenskt bankaktiebolag. Det är idag Sveriges femte största privatbank med en marknadsandel på nära 5 %.
Länsförsäkringar Bank har idag 128 kontor i Sverige och erbjuder allt från bra lönekonton till kort- och långsiktigt sparande samt lån. Banken fortsätter att rankas högt i kundnöjdhet tack vare sin kombination av personlig service och digitala tjänster.

Information om sparkonto

Prislista för bankkort

Bankkort275 kr/år
Uttag0 kr
Övertrasseringsavgift100 kr
Övertrasseringsränta14 %
Påminnelseavgift60 kr
Inkassoavgift180 kr
Växlingsavgift1,5 %

ICA Banken (72,5)

ICA Banken AB är ett svenskt bankaktiebolag som ägs av ICA AB, en av de största affärsbankerna i Sverige. ICA Banken karaktäriserar sig som en ”nischbank” då deras verksamhet bedrivs i samband med den övriga affärsverksamheten.

ICA Banken fortsätter att få höga betyg av sina kunder, mycket tack vare sina enkla och smidiga digitala tjänster som integrerar banktjänster med dagligvaruhandel.

Information om sparkonto

Prislista

Bankkort300 kr/år
Uttag0 kr
Övertrasseringsavgift100 kr
Övertrasseringsränta15,20 %
Påminnelseavgift60 kr
Inkassoavgift180 kr
Växlingsavgift1,25 %

Skandia (72,5)

Försäkringsbolaget Skandia bildades redan 1855 och var det första försäkringsbolaget i Sverige som hade både livförsäkring och brandförsäkring. 1994 öppnade Skandiabanken dörrarna och var vid tillfället Sveriges första renodlade telefonbank.

Skandiabanken har idag inga kontor utan erbjuder alla sina tjänster över internet. Trots avsaknaden av fysiska kontor lyckas banken upprätthålla en hög kundnöjdhet genom effektiva digitala tjänster och god kundservice.

Information om sparkonto

Prislista

Bankkort240 kr/år
Uttag0 kr
Övertrasseringsavgift75 kr
Övertrasseringsränta15,99 %
Påminnelseavgift60 kr
Inkassoavgift180 kr
Växlingsavgift1,65 %

Handelsbanken (69,9)

Svenska Handelsbanken är en av de största bankerna i Norden med kontor över hela Skandinavien samt i Nederländerna och Storbritannien. Banken har förbättrat sin kundnöjdhet och får nu höga betyg av sina kunder, både privatpersoner och företag.

Handelsbanken är känd för sin decentraliserade organisation där lokala bankkontor har stor beslutsfrihet, vilket bidrar till god kundservice och personliga relationer.

Information om sparkonto

Prislista

Bankkort300 kr/år
Uttag0 kr
Övertrasseringsavgift100 kr
Övertrasseringsränta15 %
Påminnelseavgift50 kr
Inkassoavgift180 kr
Växlingsavgift1,65 %

Danske Bank (69,6)

Danske Bank är, precis som det låter, en dansk bank- och finanskoncern. Även om banken till stor del har en dominerande ställning i Danmark är de även verksamma i länder såsom Sverige, Norge, Irland och Finland.

1997 etablerade Danske Bank sig på allvar i Sverige när de köpte upp den svenska banken Östgöta Enskilda Bank.

Information om sparkonto

Prislista

Bankkort225 kr/år
Uttag0 kr
Övertrasseringsavgift90 kr
Ränta22,75 %
Påminnelseavgift60 kr
Inkassoavgift160 kr
Växlingsavgift1,75 %

Nordea (68,5)

Nordea Bank AB etablerades år 2000 genom en sammanslagning av tre banker, och den sammanslagna koncernen är idag den största inom norra Europa med en omsättning på över €10,14 miljarder och cirka 11 miljoner bankkunder.

Information om sparkonto

Prislista

Bankkort288 kr/år
Uttag0 kr
Övertrasseringsavgift95 kr
Övertrasseringsränta19,05 %
Påminnelseavgift60 kr
Inkassoavgift180 kr
Växlingsavgift1,55 %

SEB (67,5)

Skandinaviska Enskilda Banken AB (SEB) är likt Handelsbanken en universalbank med verksamhet över hela världen och tillhör en av de större bankerna i Sverige. Efter en lång tid av svag lönsamhet fastställde SEB 2016 sina tre viktigaste mål för företaget:

  • Utdelningen ska vara 40 procent eller mer av vinsten per aktie.
  • Konkurrenskraftig räntabilitet jämfört med konkurrerande banker.
  • En kärnprimärkapitalrelation som överstiger myndigheternas krav med 1,5 procentenheter.

Information om sparkonto

Prislista

Bankkort300 kr/år
Uttag0 kr
Övertrasseringsavgift95 kr
Övertrasseringsränta13,25 %
Påminnelseavgift60 kr
Inkassoavgift180 kr
Växlingsavgift1,65 %

Swedbank (66,8)

Swedbank AB är ett svenskt bankaktiebolag med större delen av sin verksamhet placerad i Norden och Baltikum. Tidigare hette banken Föreningssparbanken men bytte namn till Swedbank år 2006.

Tack vare sitt samarbete med lokala banker (bland annat Sparbankerna) har Swedbank ett stort fäste i Sverige och erbjuder flera finansiella tjänster till både privat- och företagskunder.

Information om sparkonto

Prislista

Bankkort250 kr/år
Uttag0 kr
Övertrasseringsavgift75 kr
Övertrasseringsränta16,95 %
Påminnelseavgift60 kr
Inkassoavgift75 kr
Växlingsavgift1,65 %

Övriga banker (65,4)

Övriga banker består till stor del av lokala bankkontor men även nischade banker som exempelvis:

Även om branschstandarden ligger på 69,0 indexenheter är det framförallt de större bankerna som drar upp snittet. Lokala bankkontor har ofta bättre service och mer personlig kontakt med kunderna, medan företag som Avanza har bättre fokus på fonder och aktier.

Därför är det extra viktigt när man kollar på de mindre bankerna att se vad de faktiskt erbjuder, då dessa oftast är nischade inom en specifik kategori.

Jämför banker – vad ska man tänka på?

Att byta bank är ett stort beslut, och det finns flera saker man bör överväga innan man byter:

  • Hur stort sparande behöver jag ha för att slippa extra avgifter?
  • Hur mycket ränta erbjuder banken för lönekontot?
  • Erbjuds alla tjänster som man behöver (detta inkluderar internet- och mobilbank)?
  • Kan jag få ett bättre erbjudande om jag väljer att stanna med min nuvarande bank?

Många av bankerna i Sverige erbjuder liknande tjänster, så det är viktigt att tänka igenom vad syftet med bytet är, vare sig det är att spara pengar, få bättre service eller för att låna till bostad. Vissa banker erbjuder bättre räntor, medan andra har fokus på investeringar eller personlig service.

För dig som vill veta mer om hur man faktiskt byter bank kan du läsa vår artikel om det här.

Med lite eftertanke och research kommer man långt. Lycka till med att hitta den bästa banken för dig i Sverige!

Källhänvisningar: Svenskt Kvalitetsindex branschmätning Bank 2024

Artikeln senast granskad: 3 september, 2024

Om författaren

Axel Hansson

Jobbat inom marknadsföring i flera år med stort intresse för privatekonomi, sparande och passiva inkomster från både investeringar och egna projekt.

Investerat på börsen i över 12 år med fokus på techbolag.

38 Kommentarer

  • Jag bytte bank från SEB till Swedbank och blev medveten om totala e-tjänstkostnaden först efter bytet. Idag betalar frun och jag totalt 1500 kronor per år för Swedbanks tjänster. Det blir till att byta igen, med allt vad det innebär med byte av olika e-tjänster såsom e-fakturor och annat.

    • Jan!

      Tack för ditt inlägg. Jag tycker det är viktigt att man ser över alla kostnader som tillkommer innan man väljer att byta bank. När det är dags för denna års stora revision av denna lista (SKIs undersökning) så ska jag se över om vi kan få mer lite mer information om kringkostnader som t.ex. e-tjänster kostar för varje bank.

    • Du skulle valt Skandiabanken så hade kostnaden blivit lägre. Min fru och jag betalar noll kronor per år för internetbanken!

      • Men de tar ut avgifter för á 20kr/mån för att inneha ett visa-kort/uttagskort så det är inte avgiftsfria

        • Tar man kreditkort på annat ställe så kostar det inget. kanske norweganbanks kort exempelvis, vill man ha debitkort och inte tar ut massor varje månad kan man ta exempelvis rocker kostnadsfritt.

  • Jag hittar inte utvärdering för support nånstans.
    Nordea har ganska bra support. Swedbanks support är en katastrof.
    Jag reser mycket och sköter mina bankaffärer via mobil eller dator. För mig är support bland det starkaste argumentet för bankval.

    • Hej Dan!

      Denna är baserad på privatpersoners omdöme av bankerna gjord av SKI (Svenska Kvalitetsindex). Eftersom jag enbart använt två av dessa banker själv så har jag inte tillräckligt med data för att betygsätta alla. Det kan dock vara intressant att se om det går att forma sig en uppfattning via andra för att publicera i årets rapport.

    • Hej Jea!

      Har ingen personlig erfarenhet av dessa men ser att de omfattas statliga insättningsgarantin, har fria uttag och inga avgifter. Dvs du låser inte pengarna X antal månader eller år vilket är att föredra i den mån det går.

  • Hej Axel,
    Tack för din site, intressant och nyttig information 🙂
    Har du någon tips om lönekonto med ränta? Jag försökte hitta banker som har ränta på sina lönekonto med blev helt förvirrad i mitt sökande…
    Tack på förhand

    • Hej Olivia!

      Dessvärre är det ytterst få banker som erbjuder någon vettig ränta på sina bankkonton. Vet att bl.a. marginalen har 0.6% på sina lönekonton men det är ju knappast något att hurra över (eller täcker inflationen). Jag rekommenderar istället att du öppnar upp ett ISK på valfri aktieplattform (något även din egna bank kan erbjuda med stor sannolikhet) och sedan investerar del av din lön på fonder beroende på hur involverad du vill vara i processen. 🙂

  • Det är ett svenskt problem att förvaltningen ser ut modern och kompetent på utsidan, men då har du problem eller måste bekämpa inkompetens, det visar sig om du är på rätt bank. Jag är hos SEB Bank och byter nu till Länsförsäkringar Bank. Jag bokade ett flyg och gav flygbolaget ett betaltillstånd för att debitera pengarna från mitt konto. SEB blockerade processen men informerade mig inte. En vecka senare fick jag en påminnelse från flygbolaget att betala flygningen och en extra avgift på 8 euro. Jag mailade SEB och frågade varför jag inte skulle bli underrättad om en betalning avbröts och varför flygningen inte betalades. Som svar fick jag bara att jag var tvungen att välja en annan betalningsmetod. Jag svarade att detta inte svarar på min fråga och jag har ingen förståelse för ett sådant tillvägagångssätt. Svaret var, vi vet inte exakt vad anledningen är men jag måste välja en annan betalningsmetod. Jag skulle vara arg och påpekade hans inkompetens och bad mig att inte kontakta längre. Då fick jag ett oförskämt svar i form och sätt och bestämde mig för att byta bank. När det finns problem finns det alltid tre standard svar som alltid leder till samma resultat, vi vet inte exakt vad det är, ansvaret ligger hos dig, du måste göra något annat. Det här är lättja brist på intresse och inkompetens. De har glömt av vem pengar de får sin lön Jag har inte bara upplevt det med banker. Skrämmande.

    • Kan inte annat än att hålla med Daniel. Vi förhåller vår ”lista” från SKIs index men vad som fungerar bäst för dig som privatperson är väldigt subjektivt utifrån den service man fått eller/och de tjänster de erbjuder. Det är viktigt att man aldrig litar blint på vad någon annan säger utan bildar sig sin egna uppfattning utifrån bl.a. kommentarer som dina.

    • Jag håller med och det gäller inte bara banker, det är överallt där något bivit fel, det är elbolag ”bredbandsbolag, vägrar kunna svara på det man frågar, svarar helt irrationellt, blir alltid tjafs, när man kräver ett ordentligt svar, som ger en lösning. Sista samtal med ett bolag, den som svara helt pucko, vilet jag nog sa tillslut, hon sa emot sig själv, kunde inte räkna och svarar sen, jag vet inte bl.a hon la på …!! = problem helt olöst och jag är (igen!) frustrerad över dessa inkompetenser, som ska kallas kundtjänst/ support mm

  • Har bytt bort Handelsbanken efter 30 år, blivit allt sämre med tidens gång. Länsförsäkringar har jag mer och mer börjat använda, de har bra utbud av tjänster och rimliga priser. Bolån har jag flyttat till SBAB, känns som det är bättre att göda staten än bankerna som inte ger sina kunder bättre villkor trots att de tjänar stora pengar.

  • Har bytt från SEB efter 60 år, har själv arbetat på SEB, till Marginalen Bank!
    Ränta på lönekonto 0,6 % Fasträntekonto 7 år 2,25%, Ingen kortavgift och för internettjänster betalat jag 19:- kr/mån. Kort väntetid på telefon och snabba svar på chatten

  • Jag vill byta bort Länsförsäkringar då de ska gå över till enbart MasterCard, jag vill ha kvar mitt VISA. Jag har mitt lönekonto, bil- & hemförsäkring på LF och kommer att flytta allt.
    Vad ska jag byta till?
    Tacksam för förslag.

    • Hej Annika,

      Jag rekommenderar att du tittar i listan på de banker du finner intressanta och sedan kontaktar dem alla separat över vad du vill flytta så låter du dem konkurrera mot varandra över vem som kan ge dig bästa erbjudandet.

      Mvh/ Axel Hansson.

  • Nordea är definitivt en av de sämsta banker som finns, även om jag är förmånskund så får jag inte mycket tillbaka. Det pratas så väl om ICA Banken, men jag har ingen god erfarenhet av dem, dyrt bankkort och en i övrigt stor koncern som inte ger sina kunder mer än småbonusar t.ex när man handlar.

    Av nischbankerna är Collector Bank en av de bättre i alla fall vad gäller sparande, där man kan välja mellan 4 olika sparformer t.ex om jag vill ha fria uttag 0,75 bundet 3 mån 0,90 6 mån 1% osv.

    • Hej Michael,

      Alltid kul med feedback på bankerna här eftersom kundundersökningar inte alltid speglar verkligheten. Tråkigt med att du haft en sådan upplevelse hos Nordea.

      Mvh/ Axel Hansson.

  • Går det att ta reda på vilka banker som inte är politiserade som tex. Swedbank S eller är alla det. De stänger ju av kunder som inte är korrekta – p.g.a personkännedom ? Dum fråga men ändå.

    • Undvik Länsförsäkringar som numera har ett KYC (know you customer) och vill ha in kännedom om olika överföringar. Har blivit en riktig pain. De kräver plötsligt att man förklarar massor av överföringar sedan 1 år tillbaka. Svårt att veta hur mycket info de vill ha, mycket tidskrävande. Allt från 3000 sek och uppåt. Antar att även om man lyckas förklara så kommer det nya frågor. Det accepterar inte svar digitalt och det finns ingen att ringa. Vanliga banken vet inget om det här och kan inte hjälpa en. Man får max 1 livstecken i veckan från deras email och under tiden är man rödflaggad och kan inte göra några utlandsbetalningar. De är som Section 31 i Star Trek, fast i medeltidsversion. Antar att det är någon nära pensionen som fått detta straffuppdrag och inte kan hantera datorer.

      • Håller med – undvik Länsförsäkringar Bank!
        Sedan ett tag tillbaka kan man INTE längre göra SEPA-betalningar till Estland, Lettland eller Litauen via internetbanken. De kräver att man besöker ett fysiskt bankkontor!! Trots att de baltiska länderna är fullvärdiga ESS-medlemsländer och rimligen måste uppfylla EU krav. Detta gör det svårt att t.ex. överföra pengar till konkurrerande banker och tjänster, exempelvis Revolut.

        De motarbetar nu också aktivt transaktioner för krypto-investeringar (med hänvisning till kriminell verksamhet, osv, trots att jag betalat skatt för varenda krona jag tjänat på krypto, och det inte har någonting med någon kriminell verksamhet att göra!). Numera tvingas jag först göra banköverföringar till kontot på SEB, och därifrån till exempelvis Coinbase för krypto-handel. Man kan undra om det är en tidsfråga innan LF försöker stoppa även överföringar till konton på SEB och till Avanza (där man kan handla krypto-certifikat).

        Jag har väldigt mycket på Länsförsäkringar (lönekonton, företagskonto, pensionsfonder, husförsäkringar, bilförsäkring, osv), och har tidigare varit mycket nöjd kund. Men efter kontakt med deras klagomålsavdelning har jag förstått att de helt enkelt inte är en bänk för mig längre.

        Ang. långsam handläggning, korrespondens via brev (jag fick svar från klagomålsavdelningen på papper med posten!), krångliga rutiner, så tror ag att det är ett högst medvetet val. De vill inte ha en dialog kring detta, och de vill inte att det ska gå snabbt och smidigt. Man kan bara spekulera i att det handlar om rädsla för konkurrens från nya fin-tech bolag som t.ex. Revolut, etc. Att det skulle handla om omtanke om mig och mina pengar (som deras klagomålsavdelning också hävdade) provocerar mig oerhört mycket. De ”avråder” alla från att göra krypto-investeringar och anser att det är osäkra investeringar som inte lämpar sig för de flesta.
        Men jag anser att det ligger LÅNGT, LÅNGT utanför en banks roll att bestämma vad jag som vuxen människa får köpa och inte köpa för mina egna pengar, så länge det handlar om fullt lagliga varor och tjänster.

        Men det känns bara så JÄKLA jobbigt att byta bank!

        • Har haft ett liknande möte just idag med Länsförsäkringar med en timmes utfrågninar angående 900k som jag fick efter min bostads försäljning för ett år sedan. Jag ska byta bank omdelbart men vet inte vilken bank än.

        • Ska definitivt byta bort LF som är riktigt frånvända sina egna bankkunder.

          Men har tappat förtroendet för vanliga banker och letar definitivt efter en vettig alternativ bank.

      • Det är som om du beskriver SEB. Jag har precis samma problem med dem nu. Jag har försökt flytta pengar till annan bank sen i fredags ( idag onsdag) och hela tiden vill de ha in nya underlag. Två gånger har de skrivit så kryptiskt om vad de eftersöker att banktjänstemän på deras egen bank , som jag ringt för att få förklaring på vad jag ska skicka in , inte har förstått och kunnat hjälpa mig. Jag har behövt ställa frågan i meddelande till avdelningen som ska föra över pengarna( man kan nämligen inte ringa dit, praktiskt nog för banken) och sen har de ytterligare 24 Tim på sig att svara. Det känns som medveten förhalning för att de ska få behålla pengarna så länge som möjligt på sin bank. Frågan är hur länge det får ta för en bank att föra över pengar, jag har inte kunnat hitta något svar på bankinspektionens sidor. Kanske någon vet.

  • Hej
    Nordea är verkligen en dålig bank. En chatt för kundtjänst, dock är chatten en robot som inte förstår någonting. Långa telefonköer, snabb vidarekoppling till ännu en telefonkö. Varje gång ett otal knappval som ska göras!
    Dessutom har tydligen ett stort antal felaktiga fakturor för årsavgift på ett kreditkort skickats ut i närtid. (på ett kort som sades vara avgiftsfritt). Inte konstigt att det blir långa telefonköer.
    Kan inte se några fördelar alls med Nordea. Vi flyttade våra bolån till SBAB och det fungerar mycket bra. Anledning till flytt var att Nordea har för vana att ”smyghöja” bolåneräntan från det man kommit överens om. Först när Nordea för reda på att man är på väg att lämna ringer man upp och vill erbjuda bra villkor. Varför inte vårda en stabil bra kund i förskott i stället?

    • Hej Jim,

      Tråkigt att höra om din upplevelse. Därför jag tycker SKIs lista (vilket denna topplista är baserad på) är viktig för att privatpersoner ska kunna ta rätt beslut vid valet av bank.

      Mvh/ Axel.

  • Hej
    Vilka banker drar skatt på sparränta? eller vilka banker drar inte skatt på sparränta?
    Om ej svar, var kan man hitta info om det?

    • Hej Laila,

      Räntan du betalar dyker upp i skattedeklaration som ”inkomst av kapital” och har en skattesats på 30 procent och är dessvärre inget du kan komma undan.

      Mvh/ Axel Hansson.

  • Har lämnat Nordea efter 25 år som kund, att de ligger sist i listan tillsammans med Swedbank är inget konstigt, dessa 2 banker har som system att vara krångliga dåliga och skumma av folk pengar genom div avgifter och kostnader.

    Nordea har även gått från ok kundtjänst till usel kundtjänst sista 2 åren, enligt rykten vill ingen jobba där då de hela tiden ringer arga och besvikna kunder så personalomsättningen är stor.

    Har temporärt gått till dyra LF men utreder Marginalen, Svea och Skandia
    Jag är lite förvånad att LF hamnar så högt, har hittills inte sett nån bra sida hos LF som gör att jag vill vara kvar där.

  • Nordea är en dåligt bank,det ser åt att alla som jobbar där som nybörjare, råd givare i banken vet inte vilken papper ska man lämna för att söka om lån:) , när man klaga gör det chefens chef svarar att det är snart semester vi vill inte vår lundar ta lång tid på sig för att bevilja ett lån tog det 3 veckor till okej. Fast man har låne löfte.

Kommentarer