Trots att unga människor tack vare den nya tekniken exponeras för ekonomi allt tidigare i livet har samhället inte lagt mer energi på att lära ut privatekonomi. Resultatet är slående. Allt fler unga hamnar hos kronofogden, ofta med ganska små skulder. Det kan vara missade avbetalningar på hemelektronik eller mobilräkningar som inte borde resultera i inkassokrav och betalningsanmärkningar hos kronofogden.
Skolan ska lära ut ”konsumtion & ekonomi” i skolämnet Hem- och konsumentkunskap, men det är rätt få hemkunskapslärare som söker sig till ämnet för att de har ett brinnande ekonomiintresse. Brinner de för något är det oftast för mat. Ekonomi betraktas som ”det där andra” som man försöker pressa in för att man måste. Ofta blir det ett par lektioner då eleverna får göra en hushållsbudget.
Det är väl vackert så, att ungdomarna lär sig laga mat och får se hur mycket de kan spara genom livet på att ta med matlåda till jobbet istället för att gå ut och äta lunch, men det ger dem knappast kunskaper i att skriva avtal eller glädjen i att spara och tjäna pengar, så hur skulle skolan kunna lära ut det?
Ett sätt är att låta barnen tjäna egna pengar och spara ihop till sin egen skolresa. Det är ju ett projekt man kan göra tillsammans som grupp under ledning av exempelvis en klassföreståndare eller en klassförälder. Oavsett om klassen vill åka och tälta eller göra en safariresa till Afrika kommer en klassresa att kosta pengar och eftersom alla familjer har olika förutsättningar att bidra är det allra bäst om eleverna själva samlar in pengar.
Innan man är myndig är det inte lätt att tjäna pengar, men det finns faktiskt en hel del man kan göra. Dels verksamheter klassen drar igång själv, som en loppmarknad, skolpjäs eller att knacka dörr och samla in tomglas. Men det finns också företag som erbjuder olika typer av samarbeten till skolklasser, idrottsklubbar och andra föreningar. Ofta handlar det om försäljningsarbete, att klassen säljer något som andra producerar.
Ett av företagen är DelikatessKungen som jobbat ihop med unga grupper sedan 1992. Klassen säljer varor, som salami, olivolja och chokladpraliner, på den egna orten mot provision, så ju mer de säljer, desto mer pengar får de att resa för. Många skolklasser har finansierat hela sin skolresa genom att sälja DelikatessKungens produkter, och eftersom ersättningen är helt provisionsbaserad väljer man själv hur mycket tid man vill lägga på arbetet.
Det bästa är kanske inte pengarna i sig utan att ungdomarna lär sig att hårt arbete lönar sig, att det är roligt med pengar och att de går att omsätta i upplevelser och minnen för livet. Den lektionen är det inte alla hemkunskapslärare som får till.
Kommentarer